Boende

Stuga "Chaufförsbostaden"

Ni bor på stugägarens tomt i den sk ”Chaufförsbostaden”. Huset är gammalt med vackra spegeldörrar. Stugan är relativt nyrenoverad och modern. Huset ligger vackert på en sjötomt intill sjön Mjörn ca 4 km från Alingsås centrum och 55 km från Göteborg. Till Västra Stambanan och E20 är det 4 km.

Stugans storlek är 30 kvm och har ett allrum med kakelugn, bäddsoffa – plats för två personer - ett pentry, en sängkammare med två sängar samt en toalett med dusch

Köksdelen är utrustad med kylskåp med frysfack, vatten- och kaffekokare. Det finns två elplattor och en mikrovågsugn.

Från altanen har man en fin utsikt ut över sjön Mjörn, en av Västergötlands större sjöar.

Fiske och båt

Fiskevattnet i området är bra och det finns en roddbåt  till ert förfogande för fiske och bad. Fiskekort måste införskaffas; finns bl a på Turistbyrån, Statoil mm.

Husdjur är inte tillåtet.

Rökning är inte tillåten i stugan.

Till sjön Mjörn: ca 50 m

Alingsås, som år 2019 fyller 400 år, är en pittoresk handelsstad med två torg, varierande shopping, vacker, gammal träbebyggelse med spännande innergårdar. I Alingsås säger vi att ”träden växer högre än husen”. Här finns bibliotek, kulturhus mm. Känd för alla sina caféer och bagerier. Flera restauranger. Fint strövområde i Nolhaga park med bl a ”Hälsans stig”.

Ca 20 km till museijärnvägen Anten-Gräfsnäs Järnväg. Ca 30 km till Gräfsnäs slottsruin med anrik historia. I närheten på ön Loholmen växte drottning Margareta Eriksdotter Leijonhufvud – Gustav Vasas andra och mest älskade hustru - upp

Vandringsleder: 1,5 km till Potatisleden.

Kontaktinformation

4 bäddar

Pris per dygn: 800 kr

Pris per vecka: 4.000 kr

Städning tillkommer 300 kr.

Linne och handduk per person: 75 kr

Fakta

Stugan ligger intill sjön Mjörn. Här finns 4 bäddar, varav två i en bäddsoffa. "Storstuga", sängkammare med två sängar, pentry, dusch och toalett.Kakelugn, altan med trädgårdsmöbler, tilllgång til bastu och roddbåt. Brygga.

Vägbeskrivning

Vägbeskrivning från Stockholm:
Obs – gps visar fel sista sträckan, följ vägbeskrivningen nedan.
När Ni kommer till Alingsås och Götarondellen (den rondell, där vägen går till vänster mot Borås samt Ica Maxi och Ni har tidigare passerat ett trafikljus) kör Ni rakt fram. Ni fortsätter och kör till nästa rondell (Svearondellen).
Kör igenom rondellen (E20 mot Göteborg). Tag av till höger vid nästa trafikljus (efter en svag med ganska lång uppförsbacke). Vägen, som Ni svänger in på, heter Hedvigsbergvägen. Tag av andra vägen till vänster på Rubingatan. I rondellen, som strax följer, tag av till höger; då är Ni på Stadsskogsgatan.
Kör den hela vägen tills den tar slut – ca 2 km (passera rondeller, nybyggnation, skola mm och kör över järnvägen via en järnvägsbro). Kör därefter till vänster på Lövekullevägen till dess slut (bl a förbi en stor granhäck, nerförsbacke). I nästa korsning kör till höger på Skårsvägen.
Kör ca 75 meter på Skårsvägen. Vägen svänger till vänster men Ni kör rakt fram på ”privat väg” förbi ett mjölkbord med mjölkflaskor på.
Kör så långt Ni kan, jag bor i det sista huset till vänster – ett större med gammalrosa färg.
Tfn 0322-10 800, 0703-52 16 71.

Vägbeskrivning från Göteborg:
Obs – gps visar fel sista sträckan, följ vägbeskrivningen nedan.
När Ni kommer från Göteborg, Tag av till vänster vid de första trafikljusen på E20 i Alingsås - vägen, som Du svänger in på, heter Hedvigsbergvägen. Tag av andra vägen till vänster på Rubingatan. I rondellen, som strax följer, tag av till höger; då är Ni på Stadsskogsgatan.

Tfn 0322-10 800, 0703-52 16 71.